/Co jest sprawdzane podczas przeglądu auta?
stacja kontroli pojazdów warszawa

Co jest sprawdzane podczas przeglądu auta?

Przegląd techniczny samochodu to czynność, do której zobligowany jest każdy kierowca. Takie badania należy wykonywać co 12 miesięcy, wyjątkiem natomiast są właściciele samochodów, które dopiero co wyjechały z salonu – oni nie muszą się o to martwić przez 3 lata. Kierowcy taksówek, samochodów służących do nauki jazdy oraz aut z instalacją LPG natomiast nawet w przypadku zakupu nowego auta muszą poddać je przeglądowi już za 12 miesięcy. Tyczy się to jednak mniejszości samochodów, ponieważ w Polsce średnia wieku pojazdów poruszających się po ulicach to 15 lat i jest to jeden z najgorszych wyników w Unii Europejskiej.

W naszym kraju rocznie badaniom podlega około 15 milionów pojazdów, a kierowcy do dyspozycji mają blisko 5000 punktów, w których taki przegląd może być przeprowadzony. Procedury wszędzie są identyczne, więc dobrym rozwiązaniem jest udanie się po prostu do okolicznego punktu badań technicznych. Najszybciej takie warsztat można znaleźć wpisują frazę typu „stacja kontroli pojazdów Warszawa” w wyszukiwarce. Koszt takiego zabiegu nie jest wysoki, więc dziwić może liczba pojazdów, które poruszają się po naszych drogach bez ważnego przeglądu. Szacowana ona jest na aż 7 milionów aut. Znajduje to potwierdzenie w statystykach zatrzymanych dowodów rejestracyjnych właśnie z powodu nieważnego przeglądu, a rocznie jest ich prawie 500 tysięcy.

Co właściwie jest sprawdzane na takim przeglądzie? Uprzywilejowany pracownik zazwyczaj zaczyna od testu oświetlenia. Sprawdza on każdą żarówkę i ustawienie lamp. Jeżeli któraś z nich jest niesprawna, należy ją wymienić na miejscu. Kolejnym elementem są opony. Ogumienie dyskwalifikuje pojazd, jeżeli głębokość bieżników będzie mniejsza niż 1,6 milimetra. Kontroler zwróci także uwagę na nadmierną korozję lub pękniętą szybę.
Do sprawdzanych elementów zalicza się także stan zawieszenia oraz układ hamulcowy, który nie tylko musi mieć sprawność powyżej 50%, ale również różnica siły hamowania między osiami nie może być większa niż 30%.
Na koniec zazwyczaj kontrolowana jest jeszcze emisja spalin oraz bezpieczeństwo pasażerów, czyli elementy takie jak pasy bezpieczeństwa, klakson i poduszki powietrzne.